Wednesday, May 12, 2021

CABARAN PELAKSANAAN DASAR-DASAR PENDIDIKAN YANG TERPESONG DARI MATLAMAT

 By : Mohammad Luqman bin Mohammad Daud (D20202096245)

Terdapat pelbagai cabaran dalam proses pelaksanaan dasar-dasar pendidikan yang terpesong dari matlamat. Antaranya ialah :

MASALAH SOSIAL

Tidak dinafikan seiring kemajuan teknologi pada alaf ini, terdapat pelbagai gejala sosial yang timbul dalam kalangan belia khususnya pelajar sekolah seperti vandalisme, gengsterisme, ponteng sekolah, penggunanaan dadah tanpa kawalan dan banyak lagi. Hal ini telah menyebabkan berlakunya kesukaran sistem pendidikan dalam membentuk masyarakat madani yang berakhlak dan berdisiplin. Masalah sosial yang menjadi satu fenomena modenisasi ini mampu untuk memberi impak yang besar kepada sumber tenaga kerja dalam jangka masa panjang. Perkara ini juga menjadi penyakit yang semakin membarah dalam kalangan masyarakat jika dibiarkan terlalu lama, ianya mampu menghancurkan dan memusnahkan masa hadapan negara kita. Antara faktor yang mejadi pemangkin permasalahan ini ialah pengaruh rakan sebaya, ekologi keluarga mahupun modenisasi.

KEPELBAGAIAN KAUM

Kepelbagaian kaum telah mewujudkan ratusan adat dan budaya yang diamalkan oleh kaum dan etnik tertentu di negara kita. Perkara ini merupakan salah satu cabaran yang terbesar dalam mencapai matlamat pendidikan. Menurut Stavehagen (1986), kepelbagaian budaya merupakan rangkuman dari pelbagai aspek yang meliputi biudaya, etnik, agama, amalan tradisi yang mengarah kepada kecenderungan dan memberi kefahaman kepada setiap kaum dan etnik di Malaysia. Stavehagen juga memberi tumpuan kepada tiga perspektif iaitu : 

1) Perspektif Universal

- Memahami fenomena perubahan setiap lapisan masyarakat secara menyeluruh.

2) Perspektif Etnik

- Mengkaji permasalahan dan konflik yang timbul dikalangan etnik.

3) Perspektif Budaya

- Merungkai cara setiap etnik mengekspresikan budaya mereka dalam negara kita.

Perkara ini telah mewujudkan pelbagai implikasi positif mahupun negatif dalam proses pembelajaran disekolah.





 



No comments:

Post a Comment